Sunday, April 19, 2015

[MESTI BACA] Kenapa Aku Memilih Untuk Bagi Susu Badan (BREASTFEEDING)


Semangat aku nak fully breastfeeding.... And... 
Fully breastfeeding ketika pregnent..

Assalammualaikum all readest... 
Especially for mommies semua...

Ok for this entry, aku nak share pasai pengalaman aku sendiri dok gigih nk fully bf anak dan jugak menyusukan anak ketika peknen. Ni xdok testimoni org len ... Ni memang pengalaman aku sendiri la.. So aku xtau pendapat ibu2 laen plak cemane kan. Hihiii xpa xpa sharing is caring so aku share pengalaman aku...

Ni kira kehamilan aku yang ke5 la ni... Huhuu senanye aku fully bf ni kat anak no3 si aqiel. Sebab mungkin semangat aku kuat nak jugak bf anak so menjadi la strategi aku ni.. Sebabnyee masa abang2 dia tsaqib n aqlan tu aku xdapat nak bf sebab: 

1. Pemahaman aku pasal susu ibu ni kurengg. Bak kata otai or senior aku xde ilmu bab ni. Kira xsempat grad la. Ekekee
2. Anak pertama , aku jadi kekok nak bagi anak susu (silap aku jugak. Huhu lgpon aku xde mak nak guide aku. 😌😌
3. Anak aku dah syok dengan puting botol tuuu..susu pon laju ja sedut. Hehee org ckp baby keliru puting.
4. Aku dah urut tapi susu xdak ( hak ni aku xtau kenape ley jadi gitu)
5. Bila anak nanges aku n hubby jadi kelam kabut so kami sumbat je botol. (Sianla haii anak mama....)

Jadi bila aku peknen ank k3.... Aku xnak ulang kesilapan aku.. 
Aku stadi giler2 macam org nak amek final exam lah goman eah. Huhuu aku tanye sana sini smpai ada member pon nek bosan ngan aku siap sound lg aih ko ni macam baru pestime peknen plak. Hehee nk wt cmne mslh aku ni ak pestime nak fully bf ank. Huhu

Aku cakap kat hubby jangan beli botol susu jangan standby susu formula..
Aku xmo makan jamu jas aku ready set pantang shaklee je sebab ak dah review sume positip jdi xsalah aku cuba. 
So bl aku bersalin je,masuk ward... Aku teruih telan alfalfa+zinc. And aku teguk esp tu. Hahaa. Gigih aku weh... Tapi baby aqiel mase tu xnanges n xmo susu..puas aku kejut2 sebab omak semangat lebey nii tp dia plak lena betoii. Aku riso sebab takot jaundis plak sb tsaqib n aqlan memang superb jaundis..😥😥
Bersalin 2pg sok kol11 pg tu aku dah ley discharge. Bahagia xperlu dok ward lelame..kat rumah lagi senang aku nak setel baby aqiel ni. Mihmih...

Alhamdulillah aqiel xkuat meragam n nanges... Aku masih gigih bg susu badan walopon aku rase xde tp aku sumbat je dalam mulut dia. Then hari k3 baru aku dapat berurut sebab mse tu tukang urut pon bz. Muahahaa.. Misi dtg cek kt umah pon alhamdulillah sangat aqiel xkene jaundis. Aku rase bersyukur sangat2 sebab:::
1. Aku berjaya fully bf aqiel. Lgsung aku xde campor dengan susu formula
2. Aqiel xkene jaundis
3. Luka aku cepat sembuh kali ni (aku rse sebab aku makan zinc shaklee tu.. Terbaiklah..)

Jadi aku rase.... Mybe sebab aku memang bersungguh nk fully bf baby aqiel, atau aku memang sangat positip mase tu...
Dan yang paling penting hubby aku sokong 500%. Muahahaaa siap urut2 belakang aku lagi sapot aku fully bf aqiel.. Kalo malam aqiel nanges, hubby yg bangun amek baby bwk dekat aku.. Lebiulah b..kehkeh..tengs yeh sebab memahami daku. Huhu
Aku yakin kita xley stress xley tertekan even hal remeh sebab memang boleh ganggu produce susu tu. Huhuu
Jdi para ibu bertenanglaa yeh. Rajin2 dengo ayat2 suci Al-Quran,rajin berzikir... Xperlu marah2.. 
Cara aku,aku xamek tau langsung pasal perihal orang, retis2 ke, drama melayu yg emo2 ke. Hahaaa aku xmo terpedaya dengan mainan emosi...chewah!!  Ekekee...
Paling penting jangan stress...  ðŸ™…🙅🙅🙅 

Nak jadikan cerita.... Aqiel 6bln aku positip peknen kali k2..huhuu sebab seblom tu aku ada gugur mse 7weeks... Senanye aku ada amek injek depoh tp tp tp tulah rezki Allah nak bagi,ko elak la cmne pon kalo dah tertulis bahagian aku ... Kun fayakun.. 😊😊
Jadi aku n hubby positip sajaa. Terima saje rezki..cuma org yg dok ngata tu aku serah je urusan dia dgn Allah.. Sok2 hari dia plak kan...

So peknen yg k5 ni aku gigih lg fully bf aqiel smpi la aqiel 1thn 2bln.......huhuuu sedey mse nk wean off tp aku kesian kat aqiel sebab dia macam xpuas n xkenyang mungkin susu dh rse xsedap sebab aku tanye nenek aku cakap susu jd masin..aku xtaula plak sebab xpernah rasa. Wakakaa tp mybe mksud nenek kesayangan aku tu zat pd susu myb dh kurang sebab aku kene share it dgn aqiel n baby n diri aku sendiri....

Mula2 peknen tu,means awal kehamilan tu aku plak mabok teruk. Muntah sakit pale sume hado la...kira antara anak2 aku,peknen kali ni memang mencabar sangat n mabok aku paling terok aku rase... Then aqiel plak fully bf...dia kuat menyusu n asek nanges jee..sian kat dia. Huhuu
Hubby dah suruh campor tapi aku yang xsanggop... Memang bawah ari2 kita,rahim kita tu memang akan sakit n berdenyut2 setiap kali anak menyusu... Cara aku, aku mkn supliment secukopnye...even aku muntah terok aku tetap makan n mnum susu. Huhuu
Erk loya plak teringat balik...hahahaa seksa nok muntah2 mase mabok tuuu..aih payau aku rase haaa...... Tapi bg aku selagi kita rase kita ok,badan kita ok,xd mslh pon kita nk teruskan bf anak even kite peknen sebab bergantung pada mama tu sendiri...jas aku nasihatkan siler topup badan anda dengan vitamin or makanan tambahan secukopnyee sebab badan nak kne sapot untuk 3org. Kikikiii. Ibu,baby dalam perot n baby yg sedang menyusu.... ✌️✌️

Tapi pada ibu2 yang xboley nk fully bf anak tu janganlah sedih atau down atau rse kekurangan.... Positip saje... Urusan kita bahagian kita sume dah ditentukan...cara kita memilih dan tentukan saje yg berbeza2.... Its ok sb aku mase ank 1st n 2nd pon x susu bdan jugak..even dh urut pon xde gak susu kua.. Bergantung pada rezki masing2 kan... Xperlu nak bangga diri or riak or banding2kan kelebihan sendiri dengan kekurangang orang len..hehee peace yo....

edited: 

Mailiza Masran
Independent Beauty Consultant



*** gentle reminder:::



kandungan blog adalah hasil penulisan persendirian. Sebarang aktiviti plagiat tidak digalakkan atas dasar menghormati golden rules dan hak penulisan tapi if nak sharing tu aku izinkan dengan syarat adalah lebih baik jika setiap idea dan penulisan aku ni korang boleh kreditkan ke blog aku ya.. thanks! (jenuh taw menaip dan pikir idea untuk ilham 😗✊)***

No comments:

Post a Comment