Thursday, May 22, 2014

Semoga roh abah aman di sana...

Assalamualaikum....

........ Sayunye rasa hati.. Sebak terasa di dada... Perginya abah menyusul arwah emak betul2 terkesan di hatiku.. Puas sudah kupujuk2 hati.. Ini semua kerja Allah, ini semua sudah tertulis seblom lahirnya aku ke dunia malah seblom lahirnya arwah abah kedunia.. Inilah jalan hidupnya..
Puas sudah ku pesan pada diri, bersabar.. Bertabah.. Allah lebih sayangkannyaa tp setiap kali itu juga ak akan menangis tersedu sedu kesedihan.. Bukan meratapi pemergiannya tetapi ak masih memerlukan masa untuk menenangkan jiwaku.. Ya Allah...... Kau berikanlah aku kekuatan untuk menghadapi dugaanMu ini... 
Allah ambil orang yang ak sayang sekelip mata sahaja... Ya.. Dia maha berkuasa. Dialah yang menciptakan langit dan bumi. Dan darinya kita datang, kepadanya jua kita kembali... Ak tau itu.. Tp aku hanya manusia biasa... Perlukan masa untuk memujuk hatiku..

Kadang2 buat2 sibuk, kadang2 buat2 macam xde ape ape, kadang2 aku buat2 kuat, kadang2 aku buat2 tabah...
Tapi.... Bila anak2 sudah tidur.. Bila malam menjelma... Hatiku tetap sedih.. Airmata keluar tanpa disuruh2... Allah.........

Pedihnya rasa hati seperti disayat2... Perginya mereka berdua .... Meninggalkan ak dan adik2 ku, meninggalkan cucu2 nya, meninggalkan sahabat2nya, meninggalkan saudara2nya... Dan... Sebak dadaku apabila mereka2 yg datang memberikan semangat padaku... 
"Sabar ye nak sabar... Allah maha mengetahui.. Jaga adik elok2.. Sekarang ni dah xde sape2... Dah jadi yatim piatu..." Allah ... menangis ak tersedu2.... Melihat adik ku yang sedang sarat, adik bongsu yg masih sekolah... Mencurah2 lagi airmata... Ku tetap pujuk hatiku...
Xpelah... Allah kan ada...
Kami yg masih hidup, harus teruskan hidup.. Menjalaninya dengan baik dengan tabah...
Apa yang berlaku ini Allah beri dugaan pada kami kerna Dia tahu kami boley hadapinya..

Kini hanya doa untukmu abah untukmu emak yang mampu kami kirimkan buat bekalan kamu disana... Tenanglah disana kerna kami anak2mu insyallah boley menghadapi cabaran duniawi ini.. Jika hilangnya semangat kami... Kami ada makcik pakcik yang masih mengingatkan kami, kami masih ada rakan2 yang memberikan semangat...
Jika hilangnya semangatku.... Aku masih ada suami disisiku, aku masih ada anak2 disisi... Aku juga masih ada mama (ibu mertuaku) aku juga masih mempunyai adik2, yang memerlukan sesama kami untuk terus bersemangat.. Untuk terus tabah.....
Masih jua perlu kupujuk2 hati...

Jika kami rindu.... Kami kirimkan doa.. Hanya dapat melihat gambar2 lama sebagai pengubat rindu... Mengingati kenangan2 lama untuk memuaskan hati...
Hanya kubur kamu saja yang boleh kami lawati..... Jadi tenanglah kamu disana...
Semoga arwah emak dan abah ditempatkan bersama orang2 yang beriman...

Al-fatihah buat arwah abah masran bin abdul hamid dan arwah emak maznah binti haron....

Along, kakak, annas..... Akan kuat dan tabah menghadapinya.....
Sesungguhnya memang tiada siapa pon yang akan memahami diriku.. Biarpon mereka cakap "xpe..sabar.. Aku paham perasaan ko..." Nope... Tiada siapa pon yang paham... Malah aku jua tidak akan faham perasaan adik2 ku.. Didepanku nampak ok, senyum... Mane tau bila sunyi.. Bila malam.. Mereka jua tersedu2 merindui emak dan abah...
Along doakan kakak n annas jua akan tabah ye... Allah kan ada... Ini semua urusanNya... Kita doakan yang terbaik buat mereka...

Sesungguhnya apa yang berlaku itu pasti ad hikmahnya.....

Doakan supaya kami kuat menghadapinya. Supaya kami tabah menghadapinya. Supaya kami mempunyai iman yg kuat...

DariNya kita datang dan kepadaNya jua kita kembali..
Ajal maut itu kan ditangan tuhan..
Mati itu pasti...
Mati itu tidak mengira usia...
Ya... Ini semua urusan Allah..... Ini semua qada dan qadar
Aku harus redha..... Aku harus menerimanya....
Tolonglah jangan hilang semangatku.... 
Aku harus belajar menerimanya....

*** ini arwah abah ketika ditahan diwad, ditebuk perut untuk buang air dari badan***

*** ini arwah abah pada 11mei.... Arwah anta mms pada ku sambil mengucapkan selamat hari ibu..... Ditebuk di leher untuk proses dialisis di hospital ***

Arwah abah ketika ini proses untuk dialisis sementara menunggu tapak yang dibuat ditangannya matang... Tapi.. Allah lebih menyayanginyaa.. Dia pergi tanpa sempat menggunakan tapak yang kami buatkan pada 2mei di hosp pakar di kluang..

                    *** rindu........***

Apa yang berlaku ini pasti ada hikmahnya.....
Aku hanya perlu redha..
Aku hanya perlu sabar....
Aku hanya perlu tabah....
Aku hanya perlu kuat....

No comments:

Post a Comment